Pages

Gastrinoma

50-60% gastrinoma adalah malignan manakala 10% pula adalah pelbagai. 30% of gastrinoma adalah sebahagian daripada neoplasia pelbagai endokrin jenis 1.

GEJALA

Pesakit gastrinoma boleh mempunyai hanya satu ulser atau pelbagai ulser peptik. 40% pesakit mengalami steatorea dan cirit-birit.


DIAGNOSIS

Gastrinoma boleh didiagnos dengan menguji tahap gastrin semasa berpuasa. Sekiranya parasnya adalah tinggi semasa berpuasa, gastrinoma adalah positif. Paras gastin dalam darah ini akan meningkat lebih tinggi sekiranya ujian dijalankan dengan menggunakan pentagastrin.

Selain itu, ujian lain yang boleh dilakukan termasuklah CT, ultrabunyi dan MRI. Pemeriksaan-pemeriksaan ini boleh mengenalpasti lokasi tumor. 40% daripada tumor ini adalah kurang dari 1sm. Pemeriksaan ini juga membolehkan pengesanan metastasis yang disebabkan oleh tumor gastrinoma.

Ujian yang paling sensitif untuk mengesan gastrinoma adalah scintigraphy penerima somastatin. Ujian ini boleh mengesan kanser primer dan metastais. Kelebihannya adalah ia tidak memudaratkan.


RAWATAN

Gastrinoma dirawat dengan mennunakan pemencat pam proton berdos tinggi. Sekiranya adenoma ditemui, pembedahan boleh dilakukan untuk membuangnya. Octreotide pula digunakan untuk mengurangkan cirit-birit.


KOMPLIKASI

Gastrinoma boleh menyebabkan sindrom Zollinger Ellison

No comments:

Post a Comment

Artikel Popular